考题1

1.Pastikan penumpang dimaklumkan supaya penumpang lebih bersedia awal mengenaikan kos yang bakal ditanggung.

A.  Anggaran masa
B.  Anggaran jarak
C.  Anggaran tambang
D.  Anggaran Berat


2.Apakah ucapan yang sesuai diucapkan oleh pemamdu teksi kepada penumpang setelah selesai manghantar ke destinasi.

A.  sama-sama
B.  Selamat datang
C.  Terima kasih
D.  Jemput masuk

3. Sebagai pemamdu berhemah dan modul khidmat pelanggan ,apakah yang dimaksudkan dengan konsep sms.

A.  selesa,mesra,selamat
B.  sopan,mesra,selesa
C.  santuan,murah,selamat
D.  selamat,moral,sopan


4. _____ ialah nada suara apabila berkomunikasi ,bagaimana kita menyatakkan sesuatu.

A.  Vibrate
B.  Verbal
C.  Vokal
D.  Visual

5.Salah satu kelebihan menggunakan navigasi ialah....

A. Boleh  memilih laluan yang lebih tepat
B.  Boleh memilih laluan yang lebih baik
C.  Boleh memilih penumpang yang baik
D.  Boleh memilih laluan yang sesak

6. Sarankan soalan yang relevan bagi seorang pemandu teksi yang berbual dengan penumpang mengandungi?

A.  Berapa usia kandungan Puan
B.  Siapa Nama bapa kepada kandungan ini
C.  Puan mengandung anak ke berapa
D.  Anak lelaki atau perempuan


7. Berikut merupakan tip menangani penumpang sukar kecuali...

A.  Bertenang
B.  Beri perhatian
C.  Berdiam diri
D.  Hubungi pihak sokongan

8.Demi memastikan kenderaan perkhidmatan awam disenggarakan dengan baik pemandu teksi perlu menjalahi.

A.  khidmat runding dan nasihat daripada pihak bomba
B.  khidmat runding dan nasihat daripada pihak JKJR
C.  Pemeriksaan berkala oleh puspakom
D.  Pemeriksaan berkala oleh SPAD

9. Pemandu perlu memastikan tayar  mendapat persijilan dari  salah satu bodan-bodan berikut,pilih piawaian yang betul

i. Piawaian Malaysia(SIRIM)
ii.  Piawaian Amerika Syarikat(DOT)
iii. Piawaian Eropah (E-mark)
iv.  Piawaian Denmark(DOD)

10.Huraikan langkah-langkah yang perlu dipatuhi oleh pemandu teksi sebelum pemanduan

i.  Pastikan kuku pendek dan bersih
ii.  Jangan  mengambil ubat yang boleh menyebabkan mengatuk
iii.  Rehat dan tidur yang cukup
iv.  Pastikan bahan apu mencukupi


11.Apakah  yang dimaksudkan dengan penumpang sukar?

A.  Penumpang yang menghadapi kesukaran untuk menaiki kenderaan.
B.  Penumpang yang sukar untuk bertutut.
C.  Penumpang yang memberi masalah sikap kepada pemandu teksi.
D.  Tiada istilah penumpang sukar

12. Pilih cara memilih laluan yang salah?

A.  Pilihan Penumpang
B.  Pusat maklum perlancongan /pilihan penguatkuasa
C.  Pengalaman sendiri
D.  Aplikasi telefon pintar

13. Nyatakan salah satu ciri-ciri destinasi yang dicurigai

A.  Kawasan yang sesak dengan lalulintas
B.  Kawasan industri berat
C.  Kawasan  pedalaman yang sunyi
D.  Kawasan kediaman  kedutuan Negara Asing

14. Sarankan entiti perniagaan bagi operasi teksi mewah

I.  Perkongsian
II.  Syarikat sendirian berhad
III.  Syarikat berhad
IV.  Koperasi

15. Apakah yang dimaksudkan dengan salam didalam definisi salam mesra?

A.  Bahasa badan yang digunakan
B.  Bahasa yang dituturkan
C.  Bahasa yang mudah difahami
D.  Bahasa yang digunakah untuk berkenalan

16. Apakah kaedah yang digunakan untuk memenuhi kehendak penumpang yang disarankan

A. SPA
B. SMS
C. MMS
D. KPI

17. Berapakah dasar yang perlu diketahui di dalam kursus asas profesionalisme pemandu perkhidmatan kenderaan perkhidmatan awam (PKPA) kelas teksi, kereta sewa,teksi mewah dan kenderaan E-Hailing

A. 2
B.  3
C.  4
D.  5

18. Pemandu boleh mendapatkan maklumat pusat pelancongan di malaysia atau mengenai tempat-tempat menarik melalui

A.  International tourism centre (Intic)
B.  Malaysia tourism centre (MATIC)
C.  1 Malaysia tourism (1M TOUR)
D.  Visit Malaysia centre (VMC)

19. Selesa,_____,selamat merupakan kaedah yang disarankan untuk memenuhi kehendak penumpang

A.  tepat
B.  khidmat
C.  cemerlang
D.  Mesra

20. Berikan hujah mengapa pemandu teksi disarankan untuk memberitahu anggaran tambang kepada penumpang sebelum perjalanan bermula

A. Penumpang boleh membezakan tambang sesuatu teksi dengan yang lain.
B. Penumpang lebih bersedia mengenai kos yang bakal ditanggung.
C. Penumpang boleh mengesan sebarang penipuan tambang.
D. Penumpang dapat melihat keramahan pemandu teksi.


21. Apakah kenyataan yang SALAH bahawa khidmat pelanggan sangat penting di dalam perkhidmatan teksi?

A.  Mematuhi kod etika pemandu.
B.  Memberi khidmat yang cemerlang kepada pemandu.
C.  Menaikkan Reputasi perkhidmatan teksi.
D.  Menaikkan pendapatan dengan peningkatan penumpang yang berpuashati.

22. Takrifkan maksud kesalahan seksyen 22(3),di bawah APAD 2010.

A.  Tidak guna meter.
B.  Ubahsuai kenderaan yang tidak dibenarkan.
C.  Memujuk/ mendesak(ULAT).
D.  Mengenakan tambang berlebihan.

23.  Salah satu konsep bagi memenuhi keperluan penumpang adalah melalui mesra iaitu tanggapan pertama yang baik sarankan contoh yang sesuai

I.  Berhenti di tempat yang sepatutnya.
II.  Tahu destinasi penumpang.
III.  Senyum.
IV.  Tambang yang murah.


24.  Pemandu hendaklah memastikan agar keadaan kesihatan pemandu berada pada tahap yang baik. Ulaskan hal ini;

I.  Pemandu hendaklah memaklumkan kepada bahagian pengurusan syarikat dengan segera untuk digantikan dengan pemandu lain.

II.  Pemandu tidak mempunyai masalah mental/gila

III.  Pemandu dikehendaki mengambil ubat sewaktu beroperasi supaya mengurangkan kesan kesakitan yang dialami.

IV.  Pemandu yang menghidapi penyakit berjangkit seperti sakit mata,batuk,selesema dan sebagainya dilarang untuk memandu teksi sehingga sembuh.

25.  Pilih perbualan yang Salah di antara pemandu teksi dan penumpang .

A.  Apa khabar tuan/puan?
B.  Tuan/puan  sudah makan?
C.  Apa pendapatan tuan/puan mengenai politik negara?
D.  Tuan/puan hendak ke mana?

26. Bagaimana memilih laluan yang baik?

A.  Melalui Papan tanda jalan.
B.  Melalui pengalaman sendiri.
C.  Melalui pengalaman pemandu teksi lain.
D.  Melalui pengalaman pusat panggilan teksi

27. Semua pemandu akan disemak semasa permohonan memperbaharui kad pemandu atau e-kad pemandu menerusi petunjuk prestasi utama (KPI) pemandu.

A.  Penilaian rendah pemandu (PRP)
B.  Penilaian prestasi tahunan(PPT)
C.  Penilaian kompeten pemandu(PKP)
D.  Penilaian pemandu selamat(PPS)


28. Program latihan keselamatan ICOP SPAD merupakan satu inisiatif untuk meningkatkan keselamatan jalan raya di kalangan pengendali pengangkutan berasaskan jalan raya di malaysia. Berikut merupakan objektif ICOP KECUALI

A. Menyediakan asas bagi amalan kawal selia kendiri oleh pengendali pengangkutan awam darat.

B. Menerapkan budaya keselamatan di kalangan pengusaha pengangkutan awam darat.

C.  Menyediakan alat-alat keselamatan dan kecemasan kepada pemandu teksi.

D.  Memupuk kesedaran dan pematuhan di kalangan pengusaha mengenai syarat keselamatan ICOP SPAD.

29. Sistem aplikasi meterOn dibangunkan oleh siapa di malaysia?

A. Miros
B. JKJR
C. SPAD
D. JPJ

30. Susunkan langkah-langkah ketika berhadapan dengan penumpang sukar;

I. Pemandu memohon maaf dan kesal dengan apa yang telah berlaku. Nyatakan kita bersetuju dengan semua yang diperkatakan dan berada di pihaknya.

II.  Berikan peluang penumpang meluahkan perasaan tidak puas hati sepuas-puasnya dan dengar sahaja tanpa menyampuk.

III. Ucapkan rasa terima kasih pada penumpang kerana sudi memberikan maklumat pada kita untuk diperbaiki. Maklumat tersebut cukup berharga untuk memastikan pemandy sentiasa memberikan khidmat terbaik pada semua penumpang.

Iv. Cadangkan penyelesaian yang sesuai supaya mendapat kebaikan kedua-dua pihak.
     

31. Pilih kenyataan yang SALAH mengenai persediaan kenderaan.

A.  Diselenggara dengan baik.
B.  Enjin yang dimodifikasi untuk peningkatan kelajuan.
C.  Minyak yang mencukupi.
D.  Dokumen lengkap.

32. Ia merupakan keperluan mendatori bagi semua kenderaan perdagangan untuk menjalani pemeriksaan berkala di setiap 6 bulan, untuk memperakui  pematuhan kepada Akta pengangkutan jalan 1987.
Semasa pemeriksaan ini, mereka akan memeriksa kesahihan dan kenderaan yang boleh menyebabkan kemalangan.

A.  Jabatan pengangkutan jalan (JPJ)
B.  PUSPAKOM
C.  SURUHANJAYA PENGANGKUTAN AWAM DARAT (SPAD)
D.  POLIS DIRAJA MALAYSIA(PDRM)

33.  Apakah aset untuk seorang pemandu  teksi.

A.  BAYARAN ANSURAN
B.  TELEFON PINTAR
C.  INSURAN
D.  BIL TELEFON

34.  Apakah definisi pemanduan berhemah?

A.  Merupakan hasil pembelajaran daripada akademi memandu.

B.  Merupakan pengendalian terkawal serta pergerakan kenderaan darat , seperti kereta ,Lori dan bas.

C.  Pemandu yang tidak mempunyai rekod sama

D.  Pemandu yang disukai oleh penumpang

35.  Perkhimatan kenderaan perkhidmatan awam ("PKPA")terbahagi kepada empat (4)kelas Kecuali

A.  TEKSI
B.  KENDERAAN E-HAILING
C.  KERETA MEWAH
D.  KERETA SEWA


36. Sekiranya keselamatan anda terancam, apakah tindakan yang perlu dilakukan?

A.  Pemandu boleh mengambil tindakan agresif terhadap penumpang.
B.  Segera dapatkan bantuan pemandu lain yang berhampiran atau hubungi pihak polis.
C.  Tinggalkan kenderaan bersama penumpang di tepi jalan.
D.  Menyuruh penumpang keluar daripada teksi dengan segera.

37. Siapakah Robert Kiyosaki yang dinyatakan di dalam modul keusahawan?

A.  Pengarah urusan waze.
B.  Pengarah urusan uber.
C.  Penulis buku Rich dad,Poor dad.
D.  Pencipta aplikasi grabcar

38.  _______merupakan keupayaan dan komitmen pemandu teksi dalam menyempurnakan perkhidmatan teksi dengan memenuhi keperluan dan kehendak penumpangnya melebihi daripada tahap yang mereka harapkan,serta ianya diadakan secara berterusan dan konsisten.

A.  Khidmat rujukan
B.  Khidmat pelanggan
C.  Khidmat nasihat
D.  Khidmat kaunseling

39. Apakah yang dimaksudkan dengan penumpang sukar?

A.  Penumpang yang mengalami kesykaran.
B.  Penumpang yang menimbulkan kesukaran kepada pemandu teksi.
C.  Penumpang yang sukar berkomunikasi.
D.  Penumpang yang sukar mendapatkan perkhidmatan teksi

40.  Namakan alat yang perlu dipasang sewaktu penggunaan telefon pintar semasa memandu.

A. Alat pengesan pengerakan.
B. Peralatan bebas tangan.
C.  Alat perakam kelajuan.
D.  Peralatan perakam audio berkuasa tinggi.

41.  Susunkan langkah-langkah pengendalilan menurunkan penumpang wanita mengandung;

I. Pastikan penumpang di tempat yang selamat .
II. Berhentikan di tempat yang selamat.

III. Bawa keluar barang-barang dari bonet dan letakkan di tempat selamat.

IV. Keluar dari teksi dan bukakan pintu.


42. Menangani penumpang mengandung memerlukan pemandu teksi untuk.

A.  Memegang penumpang hingga selamat masuk ke dalam teksi.

B. Membuka pintu dan memastikan penumpang masuk ke dalam teksi.

C.  Memastikan penumpang duduk di harapan untuk menjamin keselamatan penumpang.

D. Memastikan penumpang mengandung menggunakan pakaian yang sesuai untuk perjalanan.


43. Gunakan panggilan hormat paling tinggi , jika lelaki ,gunakan tuan. Jika perempuan gunakan cik puan . Justifikasikan kenyataan ini .

A.  Ini kerana terdapat kisah mitos seorang wanita yang bernama cik puan dahulukala.

B.  Ini kerana cik puan adalah bahasa melayu tinggi yang menggambarkan perempuan itu budiman,tinggi pekerti dan cantik.

C.  Penggunaan cik puan mencerminkan status perkahwinan seseorang wanita.

D.  Taraf cik puan adalah sama dengan gelaran datuk.


44. Pemandu perlu memggunakan panggilan hormat paling tinggi. Jika lelaki ,gunakan tuan. Jika perempuan gunakan .Ini kerana ianya adalah bahasa melayu tinggi yang menggambarkan perempuan itu budiman,tinggi pekerti dan cantik.

A.  Puan
B.  Puan Sri
C.  Cik puan
D.  Cik

45. Namakan buku panduan keselamatan yang sesuai kepada pemandu teksi.

A. Buku panduan keselamatan ICOP.
B. Buku  panduan kecemasan ICOB.
C. Buku pertolongan cemas.
D. Buku panduan ICOF.

46. Apakah maksud memilih laluan terbaik?

A. Laluan yang paling popular.
B. Laluan yang paling mudah dan cepat.
C. Laluan yang paling jauh.
D. Lalyan yang tiada orang mengetahui.

47. Apakah gambaran yang sering dikaitkan dengan khidmat pelanggan yang baik?

A.  Pendiam
B.  Senyuman
C.  Marah
D.  Jenaka

48.  Senaraikan ciri-ciri kenderaan teksi yang baik;

I.  Pendingin hawa berfungsi
II. Bersih
III. Kemas
IV. Cermin gelap

49. Lisan ialah perkataan yang digunakan untuk berkomunikasi. Apakah kata nama lain bagi lisan?

A. Verbal
B. Visual
C. Vision
D. Vokal

50. Namakan pencipta salah satu teori kewangan terkemuka dan penulis buku terkenal Rich Dad ,Poor Dad

A. Robin kiyosaki
B. Bernert kiyosaki
C. Robert kiyosaki
D. William kiyosaki

51.Apakah sistem operasi yang sering digunakan di dalam kebanyakan telefon pintar selain daripada Android?

A. SOI
B. OIS
C. IOS
D. MAC OS

52. Sebagai pemandu teksi bagaimana sesuatu perkara itu diucapkan adalah penting dan ini disokong pula oleh,yang baik dan positif.

A. Bahasa kebangsaan
B. Bahasa badan
C. Bahasa ibunda
D. Bahasa antarabangsa

53. Permeriksaan tayar merangkumi perkara berikut kecuali﹉﹉

A. Tekanan tayar
B. Jenama tayar
C. Ketebalan bunga tayar
D. Pemeriksaan kerosakan

54.  _____ adalah perkhudmatan pemetaan web yang dibangunkan oleh Google. Ia menawarkan imej satelit ,peta jalan,360 panorama jalan-jalan (street view) dan perancangan laluan bagi perjalanan dengan berjalan kaki,kereta,basikal atau pengangkutan awam

A. WAZE
B. Grabcar
C. Google map
D. Meteron

55.Berikut merupakan perlakuan untuk mendapatkan tanggapan pertama yang baik daripada penumpang KECUALI .......

A. Berhenti di tempat sepatutnya
B. Memandu pantas supaya cepat sampai ke destinasi
C. Tahu destinasi penumpang
D. Senyum

56. Kegunaan sistem peralatan navigasi  adalah digalakkan untuk pemandu teksi sebagai alat bantuan dan panduan perjalanan yang cepat dan dekat.

A. GPRS
B. GPS
C.WIFI
D. HOSPOT

57. Sarankan kaedah yang sesuai kepada pemandu teksi untuk meningkatkan pendapatan

I. Menggunakan teknologi
II. Menggunakan iklan di suratkhabar
III. Melalui penumpang berlanggan
IV. Berlanggan dengan radio teksi

58. Seseorang yang melakukan suatu kesalahan di bawah seksyen ini boleh ditangkap tanpa waran melainkan dia memberi kepada pegawai polis itu nama dan alamatnya dan selainnya memuaskan hati pegawai polis itu yang dia akan mematuhi dengan sewajarnya apa-apa saman atau prosiding lain yang mungkin diambil terhadapnya .kesalahan ini adalah di bawah kesalahan di bawah akta _____

A. Akta polis 1967(AKTA344),SEKSYEN 21
B. AKTA PENGANGKUTAN AWAM DARAT 2010(APAD 2010)
C. AKTA PENGANGUTAN JALAN 1969
D.AKTA PENGANGKUTAN JALAN 1987

59. Ditubuhkan dengan objektif utama menjadikannya sebagai sebuah jabatan yang menerajui pengurusan trafik dengan teras perkhidmatan utama ,jabatan ini merujuk kepada

A. JABATAN SIASATAN DAN PENGUATKUASAAN TRAFIK(JSPT)
B. JABATAN TRAFIK PLUS BHD
C. JABATAN PENGANGKUTAN JALAN
D. SURUHANJAYA PENGANGKUTAN AWAM DARAT

60. Apakah sistem aplikasi yang digalakkan untuk pemandu teksi sebagai alat bantuan dan panduan perjalanan yang cepat dan dekat?

A. WHATAPPS
B. GPS
C. LINE
D. RTG





评论

发表评论

此博客中的热门博文

单词